Έρευνα-μελέτη-ρεπορτάζ-φωτοϋλικό: Γιώργος
Φωτόπουλος
Οι μεγάλες γιορτές του Αυγούστου αρχίζουν στις 6 του μήνα με τη σημαντική και αξιοσημείωτη επέτειο της Μεταμορφώσεως του Χριστού, στο Όρος Θαβώρ της Γαλιλαίας..
Μια
αναφορά στα γεγονότα, ενδιαφέρει όλους μας
ΤΟ ΘΑΒΩΡΕΙΟΝ ΟΡΟΣ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΠΕΔΙΑΔΑ ΤΗΣ
ΓΑΛΙΛΑΙΑΣ
ΑΦΗΓΗΣΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΩΝ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΩΝ
Κατά τη διήγηση των Ευαγγελιστών, ο Κύριος μας
Ιησούς Χριστός επέλεξε από τους 12 μαθητές τον Πέτρο, τον Ιάκωβο και τον.. Ιωάννη και ανέβηκε στό όρος Θαβώρ για
να προσευχηθεί.
Όπως σημειώνει χαρακτηριστικά ο Άγιος
Νικόδημος ο Αγιορείτης:
ΑΓΙΟΣ
ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ
«Eπήρε δε μαζί τρεις μόνους Aποστόλους, ως
προκρίτους.
Ο
ΠΕΤΡΟΣ Ο ΙΑΚΩΒΟΣ Ο ΙΩΑΝΝΗΣ
Τον μεν γαρ Πέτρο επειδή ηγάπα πολλά τον Xριστόν. Τον δε Iάκωβο,
επειδή εδύνετο να πίη το ποτήριον του θανάτου, το οποίον και ο Kύριος έπιεν». Τον
δε Iωάννη, επειδή ηγαπάτο από τον Xριστόν. Οι τρεις μαθητές Του, όπως ήταν
κουρασμένοι από τη δύσκολη ανάβαση στο Θαβώρ και ενώ κάθισαν να ξεκουραστούν,
έπεσαν σε βαθύ ύπνο.
Όταν, ξύπνησαν, αντίκρισαν απροσδόκητο και
εξαίσιο θέαμα.
Το πρόσωπο του Κυρίου άστραφτε σαν τον ήλιο,
και τα φορέματα Του ήταν λευκά σαν το φως.
Τον περιστοίχιζαν δε και συνομιλούσαν μαζί Του
δυο άνδρες, ο Μωϋσής και ο Ηλίας.
ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΜΩΫΣΗΣ ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΗΛΙΑΣ
Γράφει χαρακτηριστικά ο Άγιος Νικόδημος ο
Αγιορείτης:
«Έφερε δε εις το μέσον τους τον Mωυσήν και τον
Ηλίαν, διά να διορθώση τας σφαλεράς υποψίας, οπού είχον οι πολλοί περί αυτού.
Kαθότι, άλλοι μεν έλεγον τον Kύριον, πως είναι
ο Ηλίας.
Άλλοι δε, πως είναι ο Iερεμίας. Διά τούτο
λοιπόν επαράστησεν εις το Θαβώρ τους πρώτους και κορυφαίους Προφήτας, διά να
γνωρίσουν οι μαθηταί, και διά των μαθητών όλοι οι άνθρωποι, πόση διαφορά είναι
αναμεταξύ του Xριστού, και των Προφητών.
O μεν γαρ Xριστός, είναι Δεσπότης.
Oι δε Προφήται, είναι δούλοι. Kαι ίνα μάθουν, ότι ο Kύριος έχει την εξουσίαν του θανάτου και της ζωής.
Διά τούτο, από μεν τους αποθαμένους, έφερε τον Mωυσήν.
Aπό δε τους ζωντανούς, έφερε τον Ηλίαν».
Αφού οι μαθητές συνήλθαν κάπως από την έκπληξη, ο πάντα ενθουσιώδης, Πέτρος, θέλοντας να διατηρηθεί αυτή η αγία μέθη που προκαλούσε η ακτινοβολία του Κυρίου, ικετευτικά είπε να στήσουν τρεις σκηνές.
Μια για τον Κύριο, μια για το Μωϋσή και μια
για τον Ηλία.
Πριν προλάβει, όμως, να τελειώσει τη φράση
του, ήλθε σύννεφο που τους σκέπασε και μέσα απ’ αυτό ακούστηκε φωνή που έλεγε:
Οὗτος ἐστὶν ὁ υἱός μου ὁ ἀγαπητός· αὐτοῦ ἀκούετε»
(Λουκά, θ’ 28-36).
Δηλαδή, Αυτός είναι ο Υιός μου ο αγαπητός, που
τον έστειλα για να σωθεί ο κόσμος.
Αυτόν να ακούτε.
Οφείλουμε, λοιπόν, και εμείς όχι μόνο να Τον
ακούμε, αλλά και να Τον υπακούμε. Σε οποιοδήποτε δρόμο μας φέρει, είμαστε
υποχρεωμένοι να πειθαρχούμε.
Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος, ως σπουδαία
δεσποτική εορτή, αποτελεί εξαίρεση εθιμικά καθιερωμένης ιχθυοφαγίας, μέσα στην
σύντομη αλλά αυστηρή νηστεία του Δεκαπενταύγουστου.
Ανήμερα δε, προσφέρουν στους ναούς τα πρώτα
σταφύλια της χρονιάς, για να ευλογηθούν από τον ιερέα μετά την θεία λειτουργία,
και να διανεμηθούν ως ευλογία στους πιστούς.
Σε ορισμένους μάλιστα τόπους προσφέρουν στον
ναό το πρώτο λάδι της χρονιάς, για να ευλογηθεί, ώστε η ευλογία να επεκταθεί και στην υπόλοιπη παραγωγή.
Ο λαϊκός άνθρωπος, προσκομίζοντας για ευλογία
τις απαρχές των καρπών και των γεννημάτων του, αναθέτει ουσιαστικά την ελπίδα
της επιβίωσής του στον Θεό, από τον οποίο ζητά ευλαβικά να συνεργήσει, για να
επιτύχει η σοδειά, από την οποία εξαρτάται και η επιβίωση ολόκληρης της
παραδοσιακής κοινότητας.
Ήδη στους Αποστολικούς Κανόνες επιτρέπεται η
προσαγωγή στον ναό σταφυλιών από το ότι
το κρασί, που προέρχεται από αυτά, χρησιμοποιείται για την παρασκευή της θείας
κοινωνίας.
Έτσι, τα ευλογημένα σταφύλια μοιράζονται και τρώγονται μαζί με το
αντίδωρο.
Ι.ΜΒατοπιδίου
Δεν πρέπει εξ άλλου να ξεχνάμε ότι στη
Μεταμόρφωση του Σωτήρος είναι αφιερωμένοι οι ναοί των μεγαλύτερων και
επιβλητικότερων ελληνικών φρουρίων εγονός που δείχνει την σημασία, θρησκευτική
και εθνικά αναγεννητική, που ο λαός μας ανέκαθεν έδινε στην μεγάλη αυτή εορτή.
ΥΠΕΝΘΥΜΙΖΟΥΜΕ ΟΤΙ Η ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΤΙΣ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΓΙΟΡΤΕΣ ΣΤΟΥΣ ΑΓΙΟΥΣ ΤΟΠΟΥΣ
ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ ΑΓΙΟΥΣ ΤΟΠΟΥΣ.
Για το Ελληνορθόδοξο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων που ακολουθεί το παλαιό Εορτολόγιο, οι γιορτές Αυγούστου αρχίζουν στην ουσία με τη
ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΣΤΟ ΟΡΟΣ ΘΑΒΩΡ.
ΚΑΙ ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΝΕΦΕΛΗΣ
Η ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ είναι αρκετά ενδιαφέρουσα και αξίζει να την σχολιάσουμε σε λίγες γραμμές;
Τη νύκτα λοιπόν της επετείου της Μεταμορφώσεως 18 προς 19 Αυγούστου [ΣΎΜΦΩΝΑ ΜΕ ΠΑΛΑΙΟ ΕΟΡΤΟΛΟΓΙΟ]
χιλιάδες χριστιανοί κατακλύζουν το χώρο της
Ιεράς Μονής αλλά και την ευρύτερη περιοχή και μέσα στην Πατριαρχική ολονύχτια
Θεία Λειτουργία, καρτερούν να έλθει η Αγία Νεφέλη.
Ιδού Νεφέλη Φωτεινή !
>> Ιδού νεφέλη φωτεινή επεσκίασεν αυτούς
και ιδού φωνή εκ της νεφέλης λέγουσα:
Ούτος εστίν ο υιός μου ο αγαπητός εν ω
ηυδόκησα.
Αυτού Ακούετε<<.
Σιγοψάλλοντας δέονται καρτερικά οι πιστοί να
αντικρύσουν ένα λαμπρό σύννεφο που ανεβαίνει σαν άχνη, σαν καπνός, σκεπάζει το
μοναστήρι, την αυλή και το βουνό και νοιώθεις το άγγιγμά Του.
Τη βραδιά αυτή πάνω στο Θαβώρ σμίγουν οι
Ελληνικές,
Αραβικές, Ρώσικες, Σέρβικες, Ρουμάνικες και
πολλές άλλες φωνές, σμίγουν τα δάκρυα με την προσευχή, γιατί το θαύμα της
Αγάπης συντελέστηκε.
Ο
Μακαριώτατος Κ. Θεόφιλος. ο γέρων Ιλαρίων
Αξίζει πραγματικά ο κάθε ορθόδοξος και όχι
μόνο Έλληνας να είχε την τύχη να παρευρεθεί μια χρονιά για να διαπιστώσει ο
ίδιος το θαύμα της Αγίας Νεφέλης.
_______________________________________
Έρευνα-μελέτη-ρεπορτάζ-φωτοϋλικό:Γιώργος
Φωτόπουλος
Αύγουστος 2018